14.12.2012

Leivontasuunnitelmia



Minulla on paha tapa ostaa itselleni joka vuosi joululahja tai pari. Toisaalta on hyvä palkita itsensä vuoden aherruksesta, toisaalta taas tuntuu nurinkuriselta käyttää rahaa omiin juttuihin, kun pitäisi hankkia muille joululahjoja. Huonon omantunnon kanssa oppii elämään ;). Uusien kenkieni lisäksi hankin itselleni pitkän harkinnan jälkeen myös OBHnordican laineraudan. Kyseessä siis tämän  näköinen vempain:







Kiharoista tuli ihan keijukaiskiharat, heh. Rauta oli helppo käyttää ja toimi hyvin. Minulla meni kuitenkin aika kauan tehdä kiharat koko tukkaan (n. tunti). Eli siis hitaampaa hommaa kuin normaalin kihartimen käyttö. Lopputulos on kuitenkin ajankäytön väärti! Laineraudalla saan tukan, jollaisia olen kadehtinut Etelä-Euroopassa reissatessani.






Yksi tämän päivän tehtävistä on kauppareissu läheiseen markettiin. Kivasti meidän lähiposti on siirretty sinne, puolentoista kilometrin päähän, ja minun pitää noutaa isän joululahja postista. Olen  muuten saanut hankittua jo melkein kaikki joululahjat! Joitain on vielä työn alla, muun muassa Monmonin kaulahuivin loppuun neulominen. Seuraavaksi pitää saada kaikki pakettiin. 
Postitointen lisäksi minun pitää piipahtaa myös kaupassa hakemassa ruokaa ja aineksia leipomuksiin huomista varten. Huomenna on ystävämme Tanjan valmistujaisjuhlat (maisterin paperit kunniakkaasti plakkarissa) ja olen luvannut hommata paikalle syötävää. Leivoin Jannen syntymäpäiville, jotka siis olivat kaksi viikkoa sitten, joista en kertonut täällä mitään ja joista ei ole yhtäkään valokuvaa. Se varmaan harmittaa myöhemmin muutenkin, mutta en vain muistanut hoitaa mitään kameraa kuntoon eli missään ei ollut akkua. Joka tapauksessa leivoin vadelma-juustokakkubrownieta ja suolaisia sienimuffinsseja synttäreille ja molemmat olivat tykättyjä. Keittokirja nimeltään Leivonnaisia herkkusuille: kuuluisan konditorian suosikkireseptit esittelee the hummingbird bakeryn leivonnaisia. Ohjeet ovat simppeleitä ja ainakin tähän mennessä maistellut leivonnaiset myös todella hyviä! Sain kirjan tilaajalahjana, kun tilasin Maku-lehden. Voin todella suositella!



Key lime -piirakkaa ajattelin tehdä huomiseksi. En ole vielä käyttänyt tätä ohjetta, mutta ainakin toisella ohjeella tehtynä key lime pie on yksi suosikeistani.



 Key lime -piirakka.



Vadelma-juustokakkubrownie saavutti suosiota. Oli kyllä tosi hyvää, mutta ei voinut syödä kuin yhden palan, koska oli niin makeaa ja tuhtia: alla on brownie, keskellä juustokakkua ja päällä vadelmakermavaahtoa. Voi toisaalta olla hyväkin asia, että pystyy syömään vain yhden ;).



 Sienimuffinsseista jätin pois kinkun, koska meillä oli vieraina puolikasvisyöjiä. Tuli ehkä vähän jankkeja, eli seuraavalla kerralla pikkuisen vähemmän jauhoja.



Laventelikuppikakut kuuluvat viimeisimpään kokeiluerään. Olivat nämäkin hyviä ja todella laventelin makuisia. Laventelin maku saa aikaan mielleyhtymiä saippuaan, mutta kun pääsee siitä yli, tuntuu kuin söisi kukkia :). 



Tässä vielä kuva kannesta.



Kuten tästä kaikesta voi ehkä päätellä, olen päättänyt yrittää olla innokkaampi ruuanlaittaja. Ja kiinnostuneempi ruuasta ja leipomisesta ja kaikesta muustakin syömiseen liittyvästä, koska haluaisin itse sekä syödä että osata tehdä tasokkaampaa ruokaa. Pelkkä jauhelihakastike ja makaroni alkaa olla jo vähän vanha juttu ;). Minulla ei(kä Jannella) ole kovin vahvoja lähtökohtia ruuan laittamiseen, sillä omat vanhempani eivät ole olleet juurikaan kiinnostuneita ruuanlaitosta tai olleet mitään mestarikokkeja. Kyllä meillä on tehty aina ruokaa, mutta aika perusseteillä mentiin. Meidän äiti ei tykkää leipomisesta, eikä koe osaavansa leipoa. Minä olen sitten ollut vähän on my own tässä asiassa ja opettelu on omasta motivaatiosta kiinni. Olisi tosi kiva osata tehdä hyvää ruokaa ennen kuin saa lapsia, koska sitten ruuanlaittoa ei ainakaan tule opeteltua, ja minä haluaisin tarjota omille lapsilleni ruokaa hyvistä raaka-aineista. 




Ei kommentteja: